Hvor lang tid tar det å implementere et ledelsessystem?

Komplett, effektivt og brukervennlig – ledelsessystemer for fremtiden.

QM365 har levert ledelses- og forbedringssystem i 15 år. Hvilke spørsmål er det som går igjen hos virksomheter som vurderer oss som systemleverandør?

– Hvor lang tid tar det å implementere et ledelsessystem?

Seniorrådgiver i QM365 Erich Must Wessel

– Dette er et sentralt spørsmål for mange av våre kunder, og det er viktig å få avklart dette før man starter opp et implementeringsprosjekt, men det er flere elementer som gjør det vanskelig å gi et konkret svar.

Erich Must Wessel jobber som seniorrådgiver i QM365. Han har jobbet i firmaet siden 2011 og hjulpet veldig mange av kundene våre i gang på ledelses– og forbedringssystem.

Fra egen erfaring har han opplevd at bedrifter har klart å bygge opp system på alt mellom tre måneder og halvannet år.

– Flere faktorer avgjør hvor lang tid arbeidet med dette tar. De viktigste vil jeg si er hvilken kapasitet de som skal jobbe med systemet har tilgjengelig og i hvilken grad de kan prioritere oppbyggingen. Mange får denne oppgaven i tillegg til en ellers utfordrende hverdag og det holder ikke. Tid må frigjøres. Støtten fra ledelsen er også helt grunnleggende. Ledelsen behøver nødvendigvis ikke forstå alt som skal til får å lykkes, men at prosjektansvarlig og eventuell prosjektgruppen får backing og nødvendige ressurser. Får man dette på plass vil man oftest lykkes.

Erich sier det for noen også kan være nyttig å bruke god tid også, for å sikre forankring og delegering av ansvar og oppgaver i byggeperioden for nytt system. For mange virksomheter medfører dette prosjektet en ny og forbedret arbeidshverdag med nye roller og innhold for flere ansatte.

– Det er ikke mange som kan klare dette på et halvt år – et år er mer sannsynlig.

Avtalte kurs og møter kan sikre fremdriften

QM365 kan tilby nye kunder hjelp til en effektiv implementering. Med en Coachingpakke får kunden en kurs- og møtepakke som tar kunden gjennom alle deler av systemet, og alle kravene som er angitt i den standarden virksomheten ønsker å jobbe etter. Den kan gjerne også inkludere flere standarder dersom det er aktuelt.

– Vi sitter med kunnskap om hvilken rekkefølge det er lurt å bygge systemet – stein på stein – og og hva som er nyttig å få på plass mellom møtene med oss for å sikre fremdriften.

Tidspunktene for hele opplæringspakken avtales ved oppstart. Det gir kunden både mulighet til å planlegge og prioritere – og definere tempoet på implementeringen.

– Selvfølgelig kan vi også justere og tilpasse planen underveis om kunden ønsker det, avslutter Erich.


Trenger din bedrift et ledelsessystem og bistand til implementeringen? Ta kontakt med oss i dag!

Del innlegg:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Utforsk

Relaterte innlegg

Webinarer høst 2023

Vi ønsker å sikre at våre kunder er godt informert og har den beste opplevelsen av våre løsninger. Gjennom året arrangerer 4human QM365 en rekke

BOOK YOUR DEMO

Please book a time for a demo
on your own directly in our calendar.

Do you want us to contact you?

Please fill out our contact form, and you will hear from us shortly.