QM365 har levert ledelses- og forbedringssystem i 15 år. Hvilke spørsmål er det som går igjen hos virksomheter som vurderer oss som systemleverandør?
– Hvor lang tid tar det å implementere et ledelsessystem?
– Dette er et sentralt spørsmål for mange av våre kunder, og det er viktig å få avklart dette før man starter opp et implementeringsprosjekt, men det er flere elementer som gjør det vanskelig å gi et konkret svar.
Erich Must Wessel jobber som seniorrådgiver i QM365. Han har jobbet i firmaet siden 2011 og hjulpet veldig mange av kundene våre i gang på ledelses– og forbedringssystem.
Fra egen erfaring har han opplevd at bedrifter har klart å bygge opp system på alt mellom tre måneder og halvannet år.
– Flere faktorer avgjør hvor lang tid arbeidet med dette tar. De viktigste vil jeg si er hvilken kapasitet de som skal jobbe med systemet har tilgjengelig og i hvilken grad de kan prioritere oppbyggingen. Mange får denne oppgaven i tillegg til en ellers utfordrende hverdag og det holder ikke. Tid må frigjøres. Støtten fra ledelsen er også helt grunnleggende. Ledelsen behøver nødvendigvis ikke forstå alt som skal til får å lykkes, men at prosjektansvarlig og eventuell prosjektgruppen får backing og nødvendige ressurser. Får man dette på plass vil man oftest lykkes.
Erich sier det for noen også kan være nyttig å bruke god tid også, for å sikre forankring og delegering av ansvar og oppgaver i byggeperioden for nytt system. For mange virksomheter medfører dette prosjektet en ny og forbedret arbeidshverdag med nye roller og innhold for flere ansatte.
– Det er ikke mange som kan klare dette på et halvt år – et år er mer sannsynlig.
Avtalte kurs og møter kan sikre fremdriften
QM365 kan tilby nye kunder hjelp til en effektiv implementering. Med en Coachingpakke får kunden en kurs- og møtepakke som tar kunden gjennom alle deler av systemet, og alle kravene som er angitt i den standarden virksomheten ønsker å jobbe etter. Den kan gjerne også inkludere flere standarder dersom det er aktuelt.
– Vi sitter med kunnskap om hvilken rekkefølge det er lurt å bygge systemet – stein på stein – og og hva som er nyttig å få på plass mellom møtene med oss for å sikre fremdriften.
Tidspunktene for hele opplæringspakken avtales ved oppstart. Det gir kunden både mulighet til å planlegge og prioritere – og definere tempoet på implementeringen.
– Selvfølgelig kan vi også justere og tilpasse planen underveis om kunden ønsker det, avslutter Erich.
Trenger din bedrift et ledelsessystem og bistand til implementeringen? Ta kontakt med oss i dag!