Vi er ferdig med tiden da kvalitetssjefen hadde eneansvaret for kvalitetsarbeidet i virksomheten. Mange virksomheter kjenner også til fordelene som ligger i at alle ansatte kjenner til kvalitetsarbeidet. Permene på kvalitetssjefens kontor er byttet ut mot tilgjengelige og brukervennlige, digitale ledelsessystemer.
Men hva er de konkrete «bevisene» på at bedriften du jobber i jobber kvalitetsbevisst?
- Ansvaret er forankret i ledelsen. Den øverste ledelsen forplikter seg og tar et tydelig eierskap til gjennomføring av firmaets policy. Dette blir ikke delegert til Per i regnskap eller Kari i økonomi. Det er ingen i organisasjonen som er usikker på hva som er selskapets prioriteringer, eller hvem som har ansvaret.
- Din bedrift jobber strukturert med kontinuerlig forbedring. Markedet, konkurrenter og kundeforventninger endrer seg stadig. Dere innser at dere alltid kan bli enda litt bedre på å forenkle prosesser, redusere sløsing med ressurser, fjerne tidstyver og møte kundenes krav. Stillstand er tilbakegang, og dere er en lærende organisasjon.
- Dere har kartlagt deres risikoer og iverksetter tiltak. Dere er klar over deres sårbarheter og jobber aktivt for hindre negative konsekvenser. Samtidig velger dere bevist å la være å gjøre enkelte tiltak fordi ikke alt kan være i fokus. Dere prioriterer smart, med de ressursene dere har tilgjengelig.
- Dere har kultur for å rapportere hendelser – og følger disse opp. Dere registrerer feil og avvik og er like opptatt av å finne ut hvorfor brannen startet som å slukke den. Det er dyrt å gjøre de samme feilene om igjen og om igjen.
- Gjør det lett for de ansatte å finne relevant informasjon. De ansatte vet hvor de finner den informasjon de trenger når de trenger den. Nyansatte klarer lett å orientere seg på egen hånd, og finner intuitivt relevante dokumenter, rutiner og veiledninger uten å spørre om å få dette tilsendt på e-post.
- Har oversikt over viktige interessenter og forhold. Dere forstår at deres virksomhet ikke lever i et vakuum og at det er mange aktører som påvirker bedriftens forutsetninger og som blir påvirket av bedriftens aktiviteter.
- Bedriften har klare mål og rutiner for målinger. Dere vet hvor dere vil og følger med på om dere er på vei i riktig retning. Bedriften har satt seg klare og målbare mål som speiler elementer i firmaets policy. Målene er konkrete og tilgjengelige – og er dermed til god hjelp og inspirasjon for deres ansatte.